La Unió de Consumidors informa de les recomanacions davant l’inici de la Setmana Santa
La Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana, davant l’inici de les vacances de la Setmana Santa en la qual molts ciutadans opten per una escapada de descans o per gaudir de la Setmana Santa en una altra ciutat, ofereix una sèrie de consells als consumidors per a evitar que els seus drets puguen ser vulnerats. A més, i tenint en compte les convocatòries de vaga previstes en el sector aeri, és important que l’usuari conega i reclame els seus drets en cas de cancel·lació del vol contractat.
Agències de viatges:
– Si l’usuari opta per un paquet turístic, és important que sol·licite el contracte, on ha d’aparèixer les dades fonamentals del viatge i els seus organitzadors, així com segurs i persones o organismes de contacte en els diferents punts de l’itinerari, sobretot si es viatja a l’estranger.
– Ha de conservar la publicitat durant tot el viatge, ja que aquesta té caràcter contractual.
– És preferible contractar viatges en empreses adherides al Sistema Arbitral de Consum.
– És recomanable realitzar una assegurança de viatge que, davant la cancel·lació, impedisca la pèrdua de la reserva, que suposa un cost de el 25 i 40% de l’import total.
– Si és l’Agència qui anul·la el viatge, el consumidor tindrà dret al reembossament del preu o a un viatge equivalent, excepte raons de força major imprevisibles o inevitables.
– Abans de viatjar, l’usuari ha d’informar-se sobre la necessitat de vacunes, visats, taxes…
Apartament turístic:
-Els habitatges turístics en la nostra Comunitat han de comptar amb la inscripció en el Registre de Turisme.
-En el preu estan compresos els serveis de consergeria i recepció, reparacions i manteniment i els subministraments d’aigua, energia elèctrica, combustible. També queden incloses en el preu, la utilització de les instal·lacions de parcs infantils, piscines, jardins i terrasses comunes; i en el cas que s’oferisquen serveis complementaris no inclosos en el preu de l’apartament, hauran de donar-se la deguda publicitat dels preus dels mateixos i no serà obligatòria la seua utilització pel client.
-Els consumidors han de rebutjar i sospitar de qualsevol sistema de reserva d’allotjament, en la qual no lliuren justificants del lliurament de diners en concepte de reserva o que no faciliten per escrit les condicions de la prestació del servei, ja que no ofereixen les suficients garanties a l’usuari que es prestarà el servei en les condicions pactades
Si viatja amb avió:
-Confirmar la reserva del bitllet abans de volar i parar atenció a la “hora límit d’acceptació de vol”, ja que si el consumidor arriba tard, la companyia aèria no està obligada a acceptar-li ni podrà exigir el reembossament del bitllet.
– Si és víctima del **overbooking, l’usuari, sempre que haja confirmat la seua plaça, té dret a una indemnització depenent de la distància del viatge i al reembossament del seu bitllet. A més pot exigir a la companyia aèria les despeses de menjar, beguda i allotjament pel que ha de conservar els tiquets i factures.
-En cas de pèrdua, deterioració o retard de l’equipatge, el consumidor té dret a una indemnització per quilogram facturat. De totes maneres es recomana realitzar una declaració del valor del contingut de l’equipatge en facturar-lo.
En cas de lloguer de vehicles:
-Tenir clar lloc de recollida i devolució del vehicle, i els quilòmetres diaris que es tenen previst realitzar per si s’opta per un lloguer de quilometratge il·limitat o no. La política de combustible, les companyies poden exigir que el vehicle es retorne amb el depòsit **vacio, ple o amb els mateixos nivells de combustible que tenia en lliurar-se. Comprovar les condicions de l’assegurança de vehicle amb el qual circularàs i valorar l’opció d’ampliar les cobertures.
-Abans de retirar el vehicle comprovar l’estat en què es troba el vehicle. Revisar si existeix algun desperfecte (esgarrapades, taques en la tapisseria o carrosseria, **abolladuras,…) que puga tenir el vehicle perquè en el moment en què el lliurem no puguen atribuir-nos a nosaltres els esmentats desperfectes. Per tant, fer fotos del vehicle des de diferents angles i de cada desperfecte que observem i també fotografiar l’indicador del depòsit de combustible i del comptaquilòmetres abans de retirar el vehicle.
-Repetir aquesta operació quan retornem el vehicle a l’empresa de lloguer, especialment si es retorna en un lloc diferent al de la recollida, o si en el moment de la devolució, un empleat de l’empresa no verifica l’estat del vehicle.
-Comprovar que el vehicle disposa de tots els elements de seguretat oportuns: jupetins reflectors, triangles d’emergència, roda de recanvi o kit anti burxades.
Vicente Inglada, Secretari de la Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana recorda que si malgrat seguir totes aquestes recomanacions els usuaris de viatges i mitjans de transport tenen algun problema o creuen que s’han vulnerat els seus drets com a consumidor, han de deixar constància de la reclamació en aqueix mateix moment sol·licitant les fulles de reclamacions. I si el problema no es resol, a la volta del viatge es pot seguir amb la reclamació a través dels diferents organismes amb competència en consum o de qualsevol de les oficines de la Unió de Consumidors.