La Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana, davant l’inici tradicional avui de les rebaixes per part dels comerços, aconsella un consum conscient, responsable i realitzar un pressupost previ que evite realitzar despeses superiors als permesos per l’economia familiar. No obstant això, el concepte de rebaixes s’ha anat desestacionalitzant i per tant la despesa que la ciutadania té previst destinar en rebaixes, motivat principalment per les contínues campanyes comercials que es duen a terme des de novembre a gener. El pressupost que la ciutadania destina a compres es fragmenta durant el període de Nadal que s’inicia amb les ofertes del Black Friday, li segueixen els descomptes que s’apliquen durant el Nadal i finalitza amb les tradicionals rebaixes.
Des de la liberalització del període de rebaixes, els comerços poden realitzar-les en els períodes estacionals de major interès comercial segons el criteri de cada comerciant, però són molts els establiments que mantenen la tradició d’iniciar les rebaixes d’hivern el dia 7 de gener. Principalment, la roba, les sabates i els complements constitueixen els productes estrela de les rebaixes.
En opinió de Vicente Inglada, Secretari General de la Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana, “les rebaixes han de ser una oportunitat per a adquirir un producte que necessitem a un preu més reduït, controlant la despesa que es va realitzant i no deixar-se portar per impulsos i evitar anar de compres com a forma d’oci”.
Quant al pressupost mitjà de despesa de la ciutadania per a aquestes rebaixes no supera els 100€, tenint en compte que aquest desemborsament es distribueix al llarg de tota la campanya comercial de Nadal, i dependrà de les necessitats de les persones consumidores, les compres que ja hagen realitzat i les ofertes comercials que en aquestes dates realitzen els establiments. Per tant, Vicente Inglada aconsella realitzar una llista que arreplegue els productes que realment es necessiten, així com comparar els productes entre diferents tipus d’establiments, grans superfícies i comerç de proximitat. També, suggereix realitzar un consum moderat de les compres amb targeta de crèdit, ja que, encara que pot ser que no immediatament, el cobrament arribarà finalment al compte bancari, per la qual cosa cal avaluar quant despesa pot assumir cada consumidor.